Volgens bezorgde burger Tom van den Boer gebeurden er afgelopen dinsdag kort na elkaar twee ernstige ongelukken met fietsers: ‘Bij het eerste sloeg een fietser over de kop. Gelukkig had hij een helm op. Bij het tweede ongeluk liep een fietser een lelijke hoofdwond op en moest 112 worden gebeld’. Beide ongelukken werden veroorzaakt doordat er te weinig ruimte was om elkaar te ontwijken. Het fietspad is hier smal. Het is er maar 220 cm breed.

Volgens Stieneke Kruijer is dat vragen om moeilijkheden: “Twee fietsers kunnen elkaar net kruisen, maar zodra er nog een fietser verschijnt met een hogere snelheid, die b.v. wil inhalen dan gaat het mis.”

GroenLinks vraagt al tijden om de fietsers beter te beschermen en om de fietspaden veiliger te maken. Bij het zwarte pad gaat het vooral om verbreding en het aanpakken van de gevaarlijke oversteekpunten. Simon Lutz merkt op: “Deze route wordt dagelijks door duizenden fietsers gebruikt: kinderen die naar school gaan, forenzen maar ook recreatieve fietsers. Wij vragen de gemeente daarom met klem om er op korte termijn werk van te maken dit pad te verbeteren en met name deze brug te vervangen door een breder exemplaar.”

De raadsleden roepen de bewoners op om fietsongelukken te melden. Op de site van de Fietsersbond Amsterdam is een gele knop waarmee je sinds een paar maanden ongelukken kunt melden, ook in Amstelveen. Het is belangrijk voor de politiek dat zij weten waar zogenoemde ‘hotspots’ zijn waar veel ongelukken gebeuren, zodat er iets aan kan worden gedaan.