Sinds 2022 stijgt het aantal verkeersdoden en zwaargewonden in Nederland sterk. De cijfers voor 2023 zijn nog niet voor het hele land bekend, maar voor de grote steden wel. Daar stijgen ze opnieuw fors. GroenLinks wil nu weten of het college ook maatregelen wil nemen, net als de grote steden dat doen.

GroenLinks-raadslid Simon Lutz vindt het niet zo moeilijk. ‘De meeste ernstige ongelukken gebeuren doordat mensen te hard rijden. Als de pakkans nul procent is, blijven levensgevaarlijke chauffeurs ernstige ongelukken veroorzaken. Je hart breekt als je ziet hoeveel pijn en verdriet die ongelukken veroorzaken. Wij willen weten of het college van plan is om het verkeer binnen de gemeentegrenzen strenger te controleren.’ Stieneke Kruijer wijst erop dat de grote steden zelf flitspalen willen gaan plaatsen.

De verantwoordelijkheid voor het handhaven van de verkeersregels ligt op dit moment bij de rijksoverheid. Als een gemeente zelf camera’s wil plaatsen, moet het Openbaar Ministerie daarvoor toestemming geven. Simon Lutz: ‘Verkeersveiligheid in het algemeen is de verantwoordelijkheid van jan en alleman: gemeenten, provincies, ministeries, het Openbaar Ministerie en de politie. Als iedereen erover gaat, weet je zeker dat niemand hoofd­verant­woordelijk is. Wij willen dat de gemeente haar rol pakt.’

Om die reden heeft GroenLinks schriftelijke vragen gesteld aan het college. De partij wil weten of de gemeente Amstelveen in 2024 zelf snelheidscontroles gaat houden.