Elk stukje is daarbij belangrijk: wil je iets zwaars of onhandigs vervoeren, dan heb je een auto nodig. Voor korte afstanden kun je lopen of pak je de fiets, en als de afstand net wat langer is, dan is een deelscooter eventueel een goede oplossing. Er zijn maar liefst 20.000 mensen in Amstelveen die de app van een scooterverhuurder in hun bezit hebben, en 6.000 mensen die de scooters ook daadwerkelijk gebruiken. Dat is een fors deel van de bewoners van Amstelveen. En tegen die mensen zegt de wethouder nu: ‘Zoek maar een andere oplossing.’ Lutz vindt dat onterecht.

Lutz heeft de afgelopen weken met verschillende gebruikers gesproken en wat blijkt: er zijn heel veel verschillende redenen om de deelscooters te gebruiken. Koen, een student van 20 jaar, neemt het als aanvullend vervoer op het OV ‘als de bussen of trams weer eens niet rijden.’ Investeerder Ruben, 39 jaar, zegt: ‘Dit is een van de eerste initiatieven voor deelmobiliteit die succesvol zijn en breed gebruikt worden.’ Hij gebruikt de deelscooters al negen jaar gemiddeld een à twee keer per week. Als de deelscooters niet meer naar Amstelveen mogen rijden, zullen er veel meer ritten met de auto gemaakt worden. ‘Ik ben geen extreme klimaatactivist, maar dit zou ik zonde vinden.’

Wat zouden de bewoners doen als Check niet meer in Amstelveen mag komen? Pim, 26 jaar, gebruikt Check gemiddeld vier keer per week. Hij is er duidelijk over: ‘Als ik de deelscooter niet meer kan gebruiken, dan word ik gedwongen om zelf een scooter aan te schaffen. Dat zal dan een benzinescooter zijn vanwege de lagere prijs. Dat zal veel meer milieuvervuilend zijn dan de elektrische scooters die ik nu gebruik.’

Simon Lutz roept mensen die de deelscooters regelmatig in Amstelveen gebruiken op om zich te melden bij GroenLinks, via groenlinksamstelv@gmail.com

‘Het laatste woord hierover is nog niet gesproken. Ik zal er alles aan doen om de wethouder op andere gedachten te brengen. Het is vanuit het milieustandpunt beter als de dienst behouden blijft voor Amstelveen. Maar vooral is een verbod op deelscooters vervelend voor al die gebruikers die de laatste jaren hebben kunnen vertrouwen op deze service.’