‘Een kleiner Schiphol is beter voor de gezondheid van omwonenden, voor het klimaat, voor de natuur én helpt de wooncrisis oplossen,’ zegt Kröger. ‘Wat GroenLinks betreft legt het kabinet snel het lagere maximum in een wet vast. Dan kun je Schiphol ergens aan houden.’ Doordat er op dit moment geen strakke regels zijn, kan Schiphol steeds de doelpalen verplaatsen als het gaat om de overlast. Kröger: ‘Dat moet stoppen.’ 

De Looze, lijsttrekker van GroenLinks Amstelveen, onderschrijft dat de afspraken over de overlast van Schiphol boterzacht zijn. ‘De geluidsoverlast van Schiphol wordt ook al jaren door de regering gedoogd. Er staat niets over in de Schipholwet. Amstelveners kunnen bij overlast nu niet naar de rechter stappen om handhaving af te dwingen.’ Voor GroenLinks is het heel belangrijk dat zo snel mogelijk in de wet wordt vastgelegd dat niet meer dan 400.000 vluchten per jaar toegestaan zijn. De Looze: ‘Maar ook die 400.000 is idioot veel. Minder vluchten zou nog beter zijn. Dan krijgt Amstelveen direct een stillere omgeving, schonere lucht en de kans om woningen te bouwen op Kronenburg. Tel uit je winst.’ 

Heeft Amstelveen eigenlijk wel iets te zeggen over Schiphol? ‘Een klein beetje,’ aldus De Looze. ‘Er is een zogeheten Bestuurlijke Regie Schiphol. Daar zit een vertegenwoordiger van Amstelveen in. Ik denk dat een Amstelveense GroenLinks-wethouder daar beter op zijn plaats is dan een VVD-wethouder.’ 

Op maandag 7 maart (20.00u) is Tweede Kamerlid Suzanne Kröger te gast in Amstelveen. In het nieuwe café Upper East Site op Uilenstede gaat zij samen met de jonge Amstelveense lijsttrekker Lennart de Looze in gesprek met inwoners over deze en andere issues.