Kruijer is kwaad. ‘Voor de zoveelste keer word je als fietser of voetganger behandeld als tweederangs burger. En dat terwijl er al beperkingen zijn bij de andere doorgangen onder de A9, zoals bij het Kazernepad.’ Raadslid Simon Lutz valt haar bij: ‘Een auto kan makkelijker omrijden en die is dan veel minder tijd kwijt. Stel dat je als voetganger in Bankrashof moet zijn. Je bent dan minstens 5 minuten langer onderweg.’

De raadsleden roepen het college op om zo snel mogelijk met een alternatief verkeersplan te komen voor de Ouverture. Ze willen dat daarin rekening wordt gehouden met vooral de zwakke verkeersdeel­nemers. Lutz: ‘Je kunt niet verwachten dat fietsers en voetgangers die hier aankomen, de omweg nemen via het Keerpunt. Je ziet dan ook dat ze het doorgangsverbod negeren en alsnog de weg opgaan. Levensgevaarlijk.’ Stieneke Kruijer: ‘De gemeente lijkt te zeggen: fietsers en voetgangers, breek je nek voorzichtig, toi toi toi. Dat moet je niet willen.’