Gert Jan Slump: “Wij ondersteunen dan ook van harte het pleidooi van de Nationale Ombudsman voor het standaard per post versturen van de eerste boete en voor het opstellen van heldere landelijk regels voor boetecorrespondentie. Daar willen wij lokaal een voorschot op nemen.”
Amstelveense inwoners klagen in het kader van de inning van parkeerboetes ook over Cannock Chase. Arnout van den Bosch “Cannock Chase is moeilijk telefonisch bereikbaar, ze beantwoorden e-mails traag en ze weigeren foto’s van overtredingen te delen zonder formeel bezwaar. Dit leidt tot frustratie en onduidelijkheid. Ik heb daar eerder aandacht voor gevraagd bij het college. Het moet nu echt beter!”
De raadsleden willen weten welke soorten boetes Amstelveners nog meer kunnen krijgen, hoe de communicatie daar verloopt en of de gemeente ook daar de eerste boete per post wil sturen, zoals de Ombudsman adviseert. Ook vragen ze of de service van Cannock Chase verbetert, hoelang bezwaarprocedures duren en of de gemeente dit goed controleert.
Verder willen ze weten welke andere bureaus boetes innen, en daarnaast hoe Amstelveen de inwoners beter kan informeren welke opties er zijn voor wie een digitale boete over het hoofd ziet.
Menno van Leeuwen: “Amstelveners mogen van de gemeente verwachten, dat zij en de partijen die ze inhuren op een gedegen wijze opereren. Een fysieke brief en betere communicatie kunnen veel ellende voorkomen.”
De raadsleden dringen aan op snelle antwoorden en actie van het gemeentebestuur om de situatie te verbeteren.