Hoefakker (ChristenUnie), noemt haar hoofdargument: ‘Als je bedenkt dat heel veel van het reclamedrukwerk ongelezen in de papierbak belandt, is het alleen maar logisch om dit afval drastisch te verminderen.’ Lutz (GroenLinks), voegt hieraan toe: ‘Amstelveen, en ook veel andere gemeenten, praten hier al lang over. Het wordt nu tijd om het probleem van het ongeadresseerde reclamedrukwerk echt aan te pakken.’
Lutz komt met cijfers: ‘De VNG heeft berekend dat per jaar in Amstelveen 320 ton papier wordt gebruikt voor dit ongelezen reclamedrukwerk. Er zijn gemiddeld 24 bomen nodig om een ton papier te produceren. Met deze maatregel kunnen wij dus voor zorgen dat 7680 bomen per jaar minder gekapt worden.’ Vindt hij niet dat de gemeenteraad betuttelend optreedt? ‘Nee, zeker niet! Wie al die folders wél wil krijgen, krijgt ze met een JA|JA-sticker nog steeds. Maar iedereen die ze ongelezen in de grijs-blauwe Kliko kiepert (en het plasticje in de grijze), hoeft nu niets te doen om een afvalprobleem op te lossen. Tel uit je winst.’