Zaterdag 1 juli heeft GroenLinks met Paul Tensen een bomenwandeling gemaakt door Westwijk. De weersvoorspelling was slecht, maar uiteindelijk viel het gelukkig mee. We volgen de wandeling zoals beschreven in Wijkwandeling Westwijk, een boekje gemaakt door het IVN, afdeling Amstelveen, met tekst van Paul. De wandeling is te vinden op www.amstelveen.nl

De rondleiding start vanaf de ingang van buurtcentrum Westend op het Westwijkplein. Rond het Westwijkplein staan veel linden, richting Bertha van Suttnerlaan kunnen we de iepen bewonderen. Op het schoolplein van de Triangel en Karel Eijkmanschool wijst Paul ons op de speciale leibomen, namelijk de leihaagbeuken. Deze soort wordt overigens zelden gebruikt als leiboom. Al wandelend naar het Anna Blamanpark, passeren we vele waterpartijen. In het boekje van het IVN staat dat 7% van Westwijk uit water bestaat. Dat is nodig om het overschot aan regenwater te kunnen opvangen. Er zijn twee gescheiden riool systemen: een voor regenwater en een voor afvalwater.
Tussen Amstelland en Spaarnwoude bevindt zich De Groen As, een ecologische en recreatieve verbindingszone. Grote en klein natuurgebieden aan de zuid en westkant van Amsterdam worden hier met elkaar verbonden. De Groen As loopt ook door Westwijk heen.
Het heemparkje Anna Blamanpark is een genot voor het oog. Je komt er allerlei planten tegen die oorspronkelijk in het wild in Nederland voorkomen. Dit parkje wordt ook wel het 'Kringloop-parkje' genoemd, omdat het is opgebouwd uit hergebruikte materialen.
Langs enkele singels en over bruggetjes, typisch voor Westwijk, komen we op de Noorddammerweg. We lopen terug naar het Westwijkplein. We zijn veel wetenswaardigheden over bomen en struiken wijzer te geworden, maar hebben vooral leuke en interessante plekjes van de wijk leren kennen We nemen afscheid van elkaar met de belofte dat we in een anders seizoen de wandeling zullen herhalen.

Stieneke Kruijer, Raadslid GroenLinks Amstelveen