GroenLinks wil einde aan stereotype beeldvorming vrouwen

Londen, Parijs, Berlijn en Genève gingen voor. Wat GroenLinks betreft is Amstelveen de volgende gemeente die zich sterk maakt tegen seksistische, vrouwonvriendelijke en stereotype reclame-uitingen in het straatbeeld.

 

De verkiesbare vrouwen van GroenLinks grijpen de Internationale Vrouwendag op 8 maart aan om aan te kondigen dat zij binnenkort met een initiatiefvoorstel komen om dit soort reclames voorgoed uit Amstelveen te bannen.

GroenLinks wil dat Amstelveen een voortrekkersrol pakt op het gebied van emancipatie in het openbaar gebied. “Door seksistische, stereotype en vrouwonvriendelijke beelden te laten zien, worden kinderen en volwassenen onbewust beïnvloed en beperkt in hun zelfbeeld en wereldbeeld. Onze kinderen horen anno 2018 niet meer geconfronteerd te worden met een stereotype rolverhouding uit begin vorige eeuw”, aldus kandidaat raadslid Ilika Polderman.

Uit onderzoek blijkt dat in de media een grote meerderheid van de vrouwen nog steeds wordt gepresenteerd in traditionele rollen of als lustobject. “Er bestaat geen traditionele man-vrouw-rolverhouding meer en wat ons betreft moet deze uit het Amstelveense straatbeeld verdwijnen. Alle kinderen hebben gelijke kansen”, aldus kandidaat raadslid Cheimaa Aouni.

Voor GroenLinks gaat het verder dan alleen het verbieden van vrouwonvriendelijke reclame-uitingen. Alle beelden die mensen verlagen op het gebied van geslacht, seksuele geaardheid, leeftijd of identiteit moeten wat GroenLinks betreft uit Amstelveen verdwijnen.
Op dit moment ligt er een reclamenota uit 2010 die wel aan vernieuwing toe is. GroenLinks wil dit beleid actualiseren en completeren.

 

 

Foto vlnr: Cheimaa Aouni, Anuska Bruijninckx, Ilika Polderman, Brenda de Kort, Stieneke Kruijer