GroenLinks Amstelveen pleit voor betere fietsvoorzieningen in het Stadshart. Bij de bibliotheek zijn kort geleden fietsenrekken verwijderd zonder dat daar alternatieve plekken voor in de plaats zijn gekomen. GroenLinks wil parkeerplekken voor fietsers in de buurt van de voorzieningen rond het Stadsplein stimuleren en verrommeling tegengaan.

Recentelijk zijn bij de ingang van de bibliotheek op het Stadsplein verschillende fietsenrekken verwijderd. Het waarom is onduidelijk. Afgelopen jaren zijn de fietsenrekken daar juist geplaatst om efficiënt en dichtbij de voorzieningen van het Stadshart fietsen kwijt te kunnen. GroenLinks-raadslid Martin Kortekaas: “Mensen willen met hun fiets dicht bij voorzieningen kunnen parkeren. Als je parkeren buiten de rekken wil voorkomen, moet je geen fietsrekken weghalen. Zonder voldoende en goede fietsenrekken nemen de fietsen meer ruimte in en zorgt het voor meer verrommeling. GroenLinks wil fietsers zo goed mogelijk faciliteren.”

Juist de overkapping bij de bibliotheek werd als goede bescherming gezien tegen regen en wind. GroenLinks gaat bij de commissie Ruimte, Wonen en Natuur van 3 maart vragen waarom de fietsrekken verwijderd zijn, wat er gedaan gaat worden om fietsers in het Stadshart goede voorzieningen te bieden en waar nieuwe fietsenrekken zullen komen.