Burgerraadslid Simon Lutz van GroenLinks heeft al 20 jaar een tuin in Amstelveen. Hij noemt zijn tuin een geluksplek. De voordelen voor hem: ‘Volkstuinen leveren verse groenten, biologisch verbouwd en alles! Een tuin van 100 vierkante meter levert genoeg op voor een huishouden van vier personen!’ Bovendien zorgen volkstuinen voor biodiversiteit, doordat ze zo’n rijk bodem leven hebben. ‘In mijn tuin zijn insecten te gast, maar ook kikkers en mollen, en heel veel vogels. Pure rijkdom.’ Maar het belangrijkste voor Simon is het geluksgevoel: ‘Niets is zo ontspannend als een ochtend met je handen in de aarde wroeten. Dat gun je iedereen.’

GroenLinks heeft tijdens de raadsvergadering schriftelijke vragen ingediend. Raadslid Ilika Polderman: ‘Jaren wachten op een volkstuin is niet meer acceptabel. Wij vragen het college, nog een extra plaats aan te wijzen voor volkstuinen, en daar een nieuwe tuiniersvereniging aan de slag te laten gaan. Als je ziet wat volkstuinen betekenen voor de mensen, vraag ik eigenlijk om gratis geluk voor Amstelveense burgers.’