Raadslid Ilika Polderman (GroenLinks) “Ook in Amstelveen hangen camera’s die in China zijn geproduceerd zoals duidelijk werd na eerdere vragen van ons hierover. GroenLinks vindt het belangrijk dat we bij digitalisering de ethische en menselijke kant blijven bewaken.” Burgerlid David Koekoek (VVD) vult aan: “We zien een toenemende bedreiging van de zogenaamde Panda’s en Bears. De VVD vindt het belangrijk dat we met camera’s toezien op de veiligheid van onze inwoners, maar wilt tegelijkertijd ook maatregelen nemen tegen vijandige buitenlandse actoren”.

Spionage
De Chinese overheid heeft het recht om alle data in te zien van bedrijven die zijn gevestigd in China. Daarnaast is het bekend dat China grote hoeveelheden data verzamelt o.a. door cyberspionage. Cyberspionage is schadelijk omdat de verkregen informatie kan worden gebruikt om de Nederlandse samenleving te ontwrichten, dissidenten te dwarsbomen en producten te kopiëren.

Mensenrechten
Er zijn sterke aanwijzingen dat onderdrukte minderheden worden ingezet voor de productie van strategische producten op de internationale markt. Een deel van de camera’s worden geproduceerd door staatsbedrijven. Er is discussie over o.a. elektrische auto’s uit China omdat er sterke aanwijzingen zijn dat o.a. Oegoeren geforceerd worden om onder erbarmelijke omstandigheden in kampen onderdelen te produceren.

Dumping
Daar komt bij dat producten vaak door staats subsidie en/of geforceerde arbeid goedkoper zijn dan Europese merken. Dit is oneigenlijke concurrentie.
De digitale wereld geeft veel kansen en bedreigingen. Het is belangrijk dat we als Amstelveen de kansen pakken om de dienstverlening naar inwoners te verbeteren en tegelijkertijd bedreigingen benoemen en zoveel mogelijk uitsluiten.
VVD en GroenLinks willen nu opheldering over hoe Amstelveen omgaat met de dreiging en specifiek wat er gaat gebeuren met de camera’s en hoe we omgaan met spionage, mensenrechten en oneigenlijke concurrentie. Ook informeren ze naar de stand van zaken rondom Maatschappelijk Verantwoord Inkoopbeleid om dit soort situaties in de toekomst voor te zijn.