De huidige crisis heeft een gigantische impact op de maatschappij; 1 op de 10 Nederlanders is in geldnood, er is sprake van de grootste daling ooit van consumenten- en producentenvertrouwen, een recorddaling aan openstaande vacatures en ga zo maar door.

Het Rijk, de gemeenten en de maatschappij doen er alles aan om in deze zware crisisperiode huishoudens, verenigingen, instellingen, MKB en ZZP’ers te ondersteunen. Wat doen de meeste verhuurderorganisaties zoals Eigen Haard, Netjes, NMG Vastgoed in Amstelveen? In plaats van dat ze hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, verhogen ze de huurprijzen om het de inwoners van Amstelveen NOG moeilijker te maken. De enige verhuurder die in deze zware tijden wel meebeweegt is …

Om dit tegen te houden is op 27 mei een motie in de raad ingediend, om er alles aan te doen om de huurverhoging te stoppen. Dwars door coalitie en oppositie liepen de lijnen in de gemeenteraad bij de stemming over de motie. Initiatiefnemers AVA, GroenLinks, SP en mede-indieners PvdA en SBA kregen steun van BBA. VVD en D66 stemden tegen, de steun van de christelijke partijen CDA en ChristenUnie gaf de doorslag, de motie haalde het net niet.
De initiatiefnemers steken hun teleurstelling niet onder stoelen of banken. Zij vinden dat hiermee de Amstelveense huurder door de raad in de steek wordt gelaten.

Het college zette al stappen in de goede richting, maar een duidelijke uitspraak van de gemeenteraad had extra druk gegeven richting verhuurders, richting de landelijke politiek in Den Hhaag, maar met name om de huurders te steunen.
Uit de vele reacties die de partijen kregen, is gebleken dat veel mensen problemen ervaren, maar dat de stap om individueel om hulp te vragen vaak te groot is. Daarom is maatwerk ook geen oplossing, daarmee leggen we de verantwoordelijkheid maar ook de onderhandelingspositie volledig bij de individuele huurder die in problemen komt. Dat maakt dat deze volledig afhankelijk is van de bereidheid van de verhuurder om te helpen.

In Amsterdam steunden VVD en ChristenUnie een soortgelijke motie wel, in Oostzaan is het CDA een van de initiatiefnemers, daar lukt het de partijen wel om de lokale zorgen uit te spreken. Jammer dat dit in Amstelveen niet het geval is.